Chanoeka

De chanoekia is de negenarmige kandelaar die gebruikt wordt ter herinnering van het wonder dat God deed in de tweede eeuw voor Christus.
Ondanks dat het geen door God Zelf ingesteld feest is, kunnen we in de Bijbel wel lezen dat Yeshua dit feest ook mee vierde:
En het was het feest van de inwijding van de tempel in Jeruzalem, en het was winter. En Jezus liep rond in de tempel, in de zuilengang van Salomo. (Joh.10:22-23 HSV)
Chanoeka is in het Joodse leven net zo belangrijk geworden als Kerst voor de volkeren. Het is echt een familiefeest met bijbehorende gebeden en Chanoeka liederen. Men eet speciale in olie bereidde gerechten zoals latkes (aardappelkoekjes) en oliebollen. Men geeft elkaar cadeautjes en kinderen doen spelletjes, zoals het spel met een speciale tol, de dreidel.
Het Hebreeuwse woord Chanoeka betekent inwijding. Men viert hier dan ook de her-inwijding van de tempel in het jaar 168 voor Christus.
Om inzicht te krijgen in de gebruiken rondom het Chanoeka feest moeten we terug naar de tijd tussen het Eerste en het Tweede Testament (Oude en Nieuwe Testament). Jeruzalem was toen in handen van de Syrische koning Antiochus IV Epifanes. Hij wilde de stad vergrieksen (helleniseren)
Vijf jaar eerder, in het jaar 168 voor Christus, plunderde hij de tempel en richtte daar een altaar op heidense god Zeus Olympios. Hij onderdrukte de Joden op een verschrikkelijke manier. Alles wat niet paste binnen de Griekse cultuur werd verboden. Het was geen uitzondering dat wetsgetrouwe Joden in Torah rollen werden gewikkeld waarna ze verbrand werden. Op Shabbat vieren of het op de achtste dag besnijden van jongetjes stond de doodstraf! Dit leidde in 168 voor Christus tot de opstand van de Maccabeeën en uiteindelijk tot de herovering van Jeruzalem. In 168 voor Christus op 25 kislev werd de tempel ontdaan van het heidense altaar en de onreine dieren werden verwijderd, waarna de tempel opnieuw werd ingewijd.
Ondanks dat het geen door God Zelf ingesteld feest is, kunnen we in de Bijbel wel lezen dat Yeshua dit feest ook mee vierde:
En het was het feest van de inwijding van de tempel in Jeruzalem, en het was winter. En Jezus liep rond in de tempel, in de zuilengang van Salomo. (Joh.10:22-23 HSV)
Chanoeka is in het Joodse leven net zo belangrijk geworden als Kerst voor de volkeren. Het is echt een familiefeest met bijbehorende gebeden en Chanoeka liederen. Men eet speciale in olie bereidde gerechten zoals latkes (aardappelkoekjes) en oliebollen. Men geeft elkaar cadeautjes en kinderen doen spelletjes, zoals het spel met een speciale tol, de dreidel.
Het Hebreeuwse woord Chanoeka betekent inwijding. Men viert hier dan ook de her-inwijding van de tempel in het jaar 168 voor Christus.
Om inzicht te krijgen in de gebruiken rondom het Chanoeka feest moeten we terug naar de tijd tussen het Eerste en het Tweede Testament (Oude en Nieuwe Testament). Jeruzalem was toen in handen van de Syrische koning Antiochus IV Epifanes. Hij wilde de stad vergrieksen (helleniseren)
Vijf jaar eerder, in het jaar 168 voor Christus, plunderde hij de tempel en richtte daar een altaar op heidense god Zeus Olympios. Hij onderdrukte de Joden op een verschrikkelijke manier. Alles wat niet paste binnen de Griekse cultuur werd verboden. Het was geen uitzondering dat wetsgetrouwe Joden in Torah rollen werden gewikkeld waarna ze verbrand werden. Op Shabbat vieren of het op de achtste dag besnijden van jongetjes stond de doodstraf! Dit leidde in 168 voor Christus tot de opstand van de Maccabeeën en uiteindelijk tot de herovering van Jeruzalem. In 168 voor Christus op 25 kislev werd de tempel ontdaan van het heidense altaar en de onreine dieren werden verwijderd, waarna de tempel opnieuw werd ingewijd.